Welkom op vakantie

Het thema van vandaag is nachtrust.

Slapen is een van de belangrijkste dingen die we doen. Al helemaal als we op vakantie zijn. Want we willen toch uitgerust terugkomen!

Na een volle week van onderzoek met ons lichaam en onze zintuigen, gaan we vandaag dat fijne lijf van ons wat rust geven!

Geef jezelf de (nacht)rust die je nodig hebt

We gaan vandaag een slaap of avondritueel voor onszelf bedenken (en opvolgen!) Misschien heb je wel eens van slaaphygiëne gehoord. Dit zijn de dingen die je doet of juist laat om beter en dieper te kunnen slapen.

Mindfulness, of bewuste aandacht is een van de dingen die hier geweldig bij helpt. Het brengt je in een ontspannen staat en zorgt dat je niet aan de verleidingen, zoals met je telefoon in bed hangen, toegeeft.

Kies een ritueel dat voor jou fijn is. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Ontspannende activiteiten zoals een boek lezen of een warme douche nemen en uitgebreid tutten.
  • De dag goed afbouwen. Maak bijvoorbeeld (vroeg) in de avond een lijstje van de dingen die nog in je hoofd zweven.
  • Overdag voldoende beweging kan de slaap verbeteren, maar intensief sporten vlak voordat je gaat slapen niet.
  • Vermijd beeldschermen en fel licht zoveel mogelijk in de uren voor het slapen. Dus tv uit en telefoon weg.
  • Alcohol, koffie en zware maaltijden vlak voordat je gaat slapen maken slaap moeilijker.
  • Zorg voor warme voeten in bed. Trek bijvoorbeeld op een mindful manier lekkere sokken aan.
  • Geef jezelf een hotelervaring: Strijk bijvoorbeeld je kussensloop of verschoon je bed vandaag.
  • Doe een ontspanningsoefening, of een slaapmeditatie of ga je favoriete (rustige) muziek luisteren.

Slapen

Ons lichaam heeft ook rust nodig. Zeker na een week vol met onderzoek en nieuwe ervaringen is het goed om aandacht te besteden aan slapen.

Vroeger vond ik slapen zonde van mijn tijd. En dan ging ik zo laat mogelijk naar bed, en zo vroeg mogelijk op, om maar zoveel mogelijk ‘wakkere’ uren te hebben.

Tegenwoordig weet ik dat die uren overdag alleen maar werkelijk ‘wakker’ zijn, als ik minimaal 8 uur slaap.

Wat slaap precies is en waarom we het doen, is nog steeds niet helemaal duidelijk. Er wordt ontzettend veel onderzoek naar gedaan en hoewel er veel vragen over zijn staat 1 ding vast:

Het is een van de belangrijkste dingen die we doen.

Ondertussen weten we dit wel, en maken we ons vaak druk als we in bed liggen dat we niet snel genoeg in slaap vallen. En daar wordt je dan weer zo gestresst van, dat slapen nog minder makkelijk gaat.

Beter slapen is echter niet een kwestie van piekeren, of jezelf zo uitputten dat je niet wakker kan blijven, het is een kwestie van routine, ontspanning en bewuste aandacht.

Kunstlicht was een aanslag op onze nachtrust, omdat we niet meer bij zondondergang naar bed hoefden. Moderne uitvindingen als de tv en nog meer de smartphone hebben echte diepe nachtrust voor veel van ons verder weg gebracht dan ooit.

Bovendien was het lange tijd zo dat ‘slapen is voor sukkels’. Of zeiden we ‘ik slaap wel als ik dood ben’ in het kader van zo productief mogelijk zijn.

Nu we weten dat slapen belangrijk is, ligt er zoveel druk op dat het daardoor juist moeilijker is. 

Slaaphygiëne is sinds jaar en dag het antwoord op slaapproblemen. Maar ook als je geen problemen hebt om te slapen, kan het heerlijk zijn om extra aandacht te besteden aan je nachtrust.

Vandaag mag je dus je eigen ritueel ontwerpen, om de nacht in te gaan.

Schrijf op wat jouw ritueel wordt vanavond laat aan mij weten! Stuur me een DM of mail of tag mij (@nicolinesmalbraak) in je berichtje op Insta. Niet vergeten om het daarna ook op te volgen.

Slaap lekker!

Liefs, 

Nicoline

“Vaak als ik wakker word, bedenk ik dat ik gister vroeg naar bed wil”

Het All-Inclusive Resort

We zijn in een nieuwe week aangekomen van de vakantie, dus er staat een nieuwe exclusieve meditatie klaar. Deze keer is het de diepe ontspannings en slaap meditatie. Om je lichaam maximaal te laten ontspannen.

Upgraden naar Al-Inclusive kan nog steeds, dan krijg je direct toegang tot de meditatie & kan je alle oefeningen en meditaties van de afgelopen week nog vaker bekijken.